Menawan
Baitul Muqaddis
Kemenangan
peperangan Hittin telah membuka jalan mudah kepada Salahuddin untuk menawan Baitul
Muqaddis. Bahauddin telah mencatatkan bahawa Salahuddin sangat-sangat berhajat
untuk menawan baitul Muqaddis hinggakan bukitpun akan mengecut dari bebanan
yang dibawa di dalam hatinya.
Pada
hari Jumaat, 27 Rajab, 583H, iaitu pada hari Isra’ Mi’raj, Salahuddin telah
memasuki banda suci tempat Rasulullah saw. naik ke langit. Dalam catatan
Bahauddin ia menyatakan inilah kemengan atas kemengang. Ramai orang yang
terdiri dari ulama, pembesar-pembesar, peniaga dan orang-prang biasa datang
meraikan gembira kemenangan ini. Kemudiannya ramai lagi orang datang dari
pantai dan hampir semua ulama-ulama dari Mesir dan Syria
Benteng
An Naasir Salahuddin Al Ayyubi di kota lama Baitul maqdis.jpg
Benteng
ini dibina oleh An Naasir Salahuddin Al Ayyubi rahimahullaah.Setelah Al MArhum
Salahuddin berjaya membebaskan kota Baitul Maqdis dari tentera-tentera salib
baginda telah membina beberapa buah kubu pertahanan yang mengelilingi kota lama Baitul Maqdis.
datang
untuk mengucapkan tahniah kepada Salahuddin. Boleh dikatakan hampir semua
pembesar-pembesar datang. Laungan “Allahhu Akbar” dan “Tiada tuhan melainkan
Allah” telah memenuhi langit. Selepas 90 tahun kini sembahyang Jumaat telah
diadakan semula di Baitul Muqaddid. Salib yang terpampang di ‘Dome of Rock’
telah diturunkan. Betapa hebatnya peristiwa ini tidak dapat digambarkan. Hanya
Allah sahaja yang tahu betapa hebatnya hari itu.
Salahuddin
yang Penyayang
Sifat
penyayang dan belas kasihan Salahuddin semasa peperangan ini sangat jauh
berbeza daripada kekejaman musuh Kristiannya. Ahli sejarah Kristian pun
mengakui hal ini. Lane-Poole mengesahkan bahwa kebaikan hati Salahuddin telah
mencegahnya daripada membalas dendam. Ia telah menuliskan yang Salahuddin telah
menunjukkan ketiggian akhlaknya ketika orang-orang Kristian menyerah kalah.
Tenteranya sangat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah
segala bentuk kekerasan hinggakan tiada kedengaran orang-orang Kristian
dipersalah-lakukan. Semua jalan keluar-masuk ke Baitul Muqaddis di tangannya
dan seorang yang amanah telah dilantik di pintu Nabi Daud untuk menerima wang
tebusan daripada orang-orang Kristian yang ditawan.
Lane-Poole
juga telah menuliskan bahawa Salahuddin telah mengatakan kepada pegawainya,
“Adikku telah membuat infak, Padri besar pun telah benderma. Sekarang giliranku
pula”. Lalu ia memerintahkan pegawainya mewartakan di jalan-jalan Jerusalem
bahawa sesiapa yang tidak mampu membayar tebusan boleh dibebaskan. Maka berbondong-bondonglah
orang keluar dari pintu St. Lazarus dari pagi hingga ke malam. Ini merupakan
sedekah Salahuddin kepada orang miskin tanpa mengidar bilangan mereka.
Selanjutnya
Lane-Poole menuliskan bagaimana pula tindak-tanduk tentera Kristian ketika
menawan Baitul Muqaddis kali pertama pada tahun 1099. Telah tercatat dalam
sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda di jalan-jalan
Jerusalem jalan-jalan itu ‘tersumbat’ dengan mayat-mayat, orang-orang Islam
yang tidak bersenjata disiksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas
bumbung dan menara rumah-rumah ibadah. Darah yang membasahi bumi yang mengalir
dari pembunuhan orang-orang Islam secara beramai-ramai telah mencermarkan
kesucian gereja di mana sebelumnya kasih sayang sentiasa diajarkan. Maka sangat
bernasib baik orang-orang Kristian apabila mereka dilayan dengan baik oleh
Salahuddin.
Lane-Poole
juga menuliskan, jika hanya penaklukan Jerusalem sahaja yang diketahui mengenai
Salahuddin, maka ia sudah cukup membuktikan dialah seorang penakluk yang paling
penyantun dan baik hati di zamannya bahkan mungkin di sepanjang zaman.
Perang
Salib Ketiga
Perang
Salib pertama ialah kejatuhan Palestin kepada orang-orang Kristian pada tahun
1099 (490H) manakal yang kedua telah dimenangi oleh Salahuddin dalam peperangan
Hittin pada tahun 583H (1187M) di mana beberapa hari kemudian ia telah menawan
Baitul Muqaddis tanpa perlawanan. Kekalahan tentera Kristian ini telah
menggegarkan seluruh dunia Kristian. Maka bantuan dari Eropah telah dicurahkan
ke bumi Palestin. Hampir semua raja dan panglima perang dari dunia Kristian
seperti Fredrick Barbossa raja Jerman, Richard The Lion raja England, Philips
Augustus raja Perancis, Leopold dari Austria, Duke of Burgundy dan Count of
Flanders telah bersekutu menyerang Salahuddin yang hanya dibantu oleh beberapa
pembesarnya dan saudara maranya serta tentaranya untuk mempertahankan
kehormatan Islam. Berkat pertolongan Allah mereka tidak dapat dikalahkan oleh
tentera bersekutu yang besar itu.
Peperangan
ini berlanjutan selama 5 tahun hingga menyebabkan kedua belah pihak menjadi
lesu dan jemu. Akhirnya kedua belah pihak bersetuju untuk memuat perjanjian di
Ramla pada tahun 588H. Perjanjian ini mengakui Salahuddin adalah pengusa
Palestin seluruhnya kecuali bandar Acra diletakkan di bawah pemerintahan
Kristian. Maka berakhirlah peperangan Salib ketiga.
Lane-Poole
telah mencatatkan perjajian ini sebagai berakhirnya Perang Suci yang telah
berlajutan selama 5 tahun. Sebelum kemenangan besar Hittin pada bulan Julai,
1187M, tiada satu inci pun tanah Palestin di dalam tangan orang-orang Islam.
Selepas Perjanjian Ramla pada bulan September, 1192M, keseluruhanya menjadi
milik meraka kecuali satu jalur kecil dari Tyre ke Jaffa. Salahuddin tidak ada
rasa malu apapun dengan perjanjian ini walaupun sebahagian kecil tanah Palestin
masih di tangan orang-orang Kristian. Atas seruan Pope, seluruh dunia Kristian
telah mengangkat senjata. Raja England, Perancis, Sicily dan Austria serta Duke
of Burgundy, Count of Flanders dan beratus-ratus lagi pembesar-pembesar telah
bersekutu membantu Raja dan Putra Mahkota Palestin untuk mengembalikan kerajaan
Jerusalem kepada pemerintahan Kristian. Walau bagaimana pun ada raja yang mati
dan ada yang balik dan sebahagian pembesar-pembesar Kristian telah terkubur di
Tanah Suci itu, tetapi Tanah Suci itu masih di dalam tangan Salahuddin.
Selanjutnya
Lane-Poole mencatatkan, seluruh kekuatan dunia Kritian yang telah ditumpukan
dalam peperangan Salib ketiga tidak mengoyangkan kekuatan Salahuddin.
Tenteranya mungkin telah jemu dengan peperangan yang menyusahkan itu tetapi
mereka tidak pernah undur apabila diseru untuk menjualkan jiwa raga mereka di
jalan Tuhan. Tenteranya yang berada jauh di lembah Tigirs di Iraq mengeluh
dengan tugas yang tidak henti-henti, tetapi ketaatan meraka yang tidak pernah
berbelah bagi. Bahkan dalam peperangan Arsuf, tenteranya dari Mosil (sebuah
tempat di Iraq) telah menunjukkan ketangkasan yang hebat.
Dalam peperangan ini,
Salahuddin memang boleh memberikan kepercayaan kepada tentra-tenteranya dari
Mesir, Mesopotamia, Syria, Kurds, Turkmans, tanah Arab dan bahkan orang-orang
Islam dari mana-mana sahaja. Walaupun mereka berlainan bangsa dan kaum tetapi
Salahuddin telah dapat menyatukan mereka di atas jalan Tuhan daripada mula
peperangan pada tahun 1187 hinggalah berakhirnya pada tahun 1192.
Lane-Poole
juga menuliskan dalam peperangan ini Salahuddin sentiasa syura. Ia mempunyai
majlis syura yang membuat keputusan-keputusan ketenteraan. Kadang-kadang majlis
ini membatalkan keputusan Salahuddin sendiri. Dalam majlis ini tiada siapa yang
mempunyai suara lebih berat tiada siapa yang lebih mempengaruhi fikiran
Salahuddin. Semuanya sama sahaja. Dalam majlis itu ada adiknya, anak-anaknya,
anak saudaranya, sahabat-sahabat lamanya, pembesar-pembesar tentera, kadi,
bendahari dan setiausaha. Semuanya mempunyai sumbangan yang sama banyak dalam
membuat keputusan. Pendeknya semuanya menyumbang dalam kepakaran masing-masing.
Walau apa pun perbincangan dan perdebatan dalam majlis itu, mereka memberikan
ketaatan mereka kepada Salahuddin.
Read
more:
http://www.zilhan.com/kenalkah-kita-pada-saladin-salahuddin-al-ayyubi/#ixzz16sceBPCh
No comments:
Post a Comment